Brändi- ja strategiaseminaari inspiroi etsimään Tampereen kansainvälisiä kärkiä


Mitä Tampereesta puhutaan, kun emme ole paikalla?

 

Tampereen kaupunki järjesti keskiviikkona 23.8. Tampere-talossa brändi- ja strategiaseminaarin sidosryhmilleen ja yhteistyökumppaneilleen. Tilaisuudessa esiteltiin kaupungin brändi- ja strategiatyötä ja pohdittiin Tampereen kansainvälisiä vahvuuksia ja vetovoimatekijöitä. Paikalla oli noin 160 henkeä.

Tilaisuuden avasi Tampereen kaupungin pormestari Lauri Lyly, joka loi lyhyen katsauksen Tampereen tulevaisuuden näkymiin.

”Haluamme olla jatkossa edelläkävijä, vetovoimainen ja inhimillinen kaupunki”, pormestari Lyly totesi avauspuheenvuorossaan.

Tilaisuuden pääpuhuja oli Yhdysvaltain entinen suurlähettiläs Bruce Oreck. Oreck herätti kuulijat miettimään, millä tavoin Tampere voi olla merkityksellinen globaalissa kilpailussa. Hän tiivisti ajatuksensa kolmeen pääviestiin, jotka leimaavat menestyviä kaupunkeja: panostetaan pimeän ajan valaistukseen, annetaan autojen sijaan tilaa ihmisille ja rakennetaan luovia naapurustoja, joissa ihmisillä on tilaa vuorovaikutukseen.

Yhdysvaltain entinen suurlähettiläs Bruce Oreck

”Pitäkää huolta, että Tampereella jokainen neliömetri on taianomainen”, Oreck kannusti.

Tampereen kaupungin strategialuonnosta on valmisteltu kevään ja kesän aikana kerätyn ja työstetyn aineiston pohjalta. Tavoitteena on, että vuonna 2030 Tampere on yhdessä tekevä ja välittävä, osaamisen ja koulutuksen edelläkävijä, elinvoimainen, saavutettava ja kansainvälinen toimija sekä urbaani, kiinnostava ja kestävästi kasvava kaupunki. Strategiatyötä ja sen pääteemoja esitteli tilaisuudessa Tampereen kaupungin strategiajohtaja Reija Linnamaa.

”Luonnos on vasta luonnos ja kaipaamme siihen edelleen näkemyksiä. Siksi avaamme tampereenkasvot.fi-sivustolla kyselyn strategialuonnoksen pääteemoista 5.9.”, Linnamaa muistutti.

Brändityötä tehdään vuoden 2017 aikana laajassa yhteistyössä ja tavoitteena on kirjoittaa koko Tampereen ja kaikkien tamperelaisten yhteinen tarina. Brändityön pohjana toimii vuosina 2011–2016 käytössä olleen Tampere – All Bright! -brändiviestin sisällöt ja brändäystyön aikana saadut opit, laajamittaiset keväällä 2017 toteutetut kyselyt ja haastattelut sekä muut kaupungin kehittämiseen liittyvät materiaalit ja strategiat.

”Tampere on suomalaisten mielestä maamme vetovoimaisin asuin-, matkailu, ja opiskelukaupunki. Olemme kuitenkin kansainvälisesti tuntematon ja siksi tarvitaan toimijoiden yhteinen näkemys kansainvälisistä kärjistämme. Tarvitaan yksi yhteinen tarina”, brändityötä johtava Tampereen kaupungin yritys- ja yhteiskuntasuhteiden johtaja Tuija Telén summasi.

Tilaisuuden yhteydessä järjestetyssä työpajassa pohdittiin Tampereen kansainvälisiä kärkiä. Työpajaan osallistui 80 tamperelaista toimijaa, joiden näkemys on, että Tampereen tulisi nostaa kansainvälisissä kärjissään esille uudistumiskykyään sekä osaamistaan ja innovatiivisuuttaan. Myös kaupungin viihtyisä ympäristö nousi yhdeksi kärkiteemaksi. Kärkiteemoja tullaan työstämään Tampereen tarinaksi syksyn aikana kaikille kaupunkilaisille avoimen kyselyn sekä erilaisten työpajojen avulla.

Lataa tästä tilaisuuden materiaalit:

Tilaisuuden ohjelma >
Tampereen uuden strategian valmistelutilanne: miksi, milloin ja mitä? >
Strategiajohtaja Reija Linnamaa
Tampereen tarina >
Yritys- ja yhteiskuntasuhdejohtaja Tuija Telén

Lue myös:
”Tampereen strategiaa ja brändiä rakennetaan yhteistyössä eri sidosryhmien kanssa”>

 

Teksti ja kuvat: Sari Mäkelä, Visit Tampere Oy


Arkistoon